Caracterizare EN Model

 

Testul 4 antrenament 2021/2022, Sub II- Caracterizarea personajului tata

 

Personajul tata ocupă unul din  locurile centrale în fragmentul dat. Ca statut social, el este capul familiei sale, și locuiește, în cadru extins,  alături de bunici și mătuși într-o casă cu mai multe biblioteci.

Trăsăturile sale fizice și morale sunt evidențiate cu ajutorul modalităților de caracterizare atât directe, cât și indirecte.

Prin  caracterizarea directă, făcută de narator,  se realizează portretul fizic al personajului: ” avea și el părul ondulat pe spate”, ”scotea la iveală o frunte înaltă”.

Prin caracterizarea  indirectă se subliniază două trăsături morale principale ale tatei: plăcerea de a citi și relația apropiată cu copiii săi. Plăcerea de a citi reiese, cu ajutorul caracterizării indirecte, din atitudinea și comportamentul personajului: ” cum avea un ban, cum își lua sau ne lua o carte”, ” o deschidea de parcă ar fi vrut să se mute cu totul acolo.”  Astfel se sugerează pasiunea sa neobișnuită pentru lectură .  Relația strânsă cu copiii, mai ales cu naratoarea, reiese din gesturile față de ei: ” mă punea să caut  cuvinte franțuzești”, ” mi-a adus, pe post de medicament, o carte mare și groasă-cu multe desene și poezii…Antologia inocenței”. Implicarea tatălui în viața naratoarei și iubirea pentru fetiță determină transmiterea pasiunii pentru lectură de la tată la fiică.

Personajul tata întruchipează pentru mine valoarea educației și a lecturii, în general. Împărtășesc această valoare prin faptul că, asemenea lui, prețuiesc cărțile, care au un loc important și în viața mea. Acest personaj poate fi asociat cu Mathilda din cartea lui Roald Dahl, deoarece ambii sunt caracterizați de setea pentru lectură.