Clasa a V-a Vaslui 2013

Olimpiada de limbă, comunicare şi literatură română
Etapa locală, 26.01. 2013
Clasa a V-a
Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu. Punctajul maxim este de
120 de puncte.
Timpul efectiv de lucru este de 3 ore.
Citeşte cu atenţie textele de mai jos:
A.
O ploaie şi un haos s-au aşternut pe lume!
Bat îngerii în tobe de nori, şi Dumnezeu
Cu fulgere îşi scrie pe ceruri al său nume,
Iar trăsnetul rosteşte, citind cuvântul greu.
Abia spre miezul nopţii s-alină-ncet furtună…
Rar picuri de pe ramuri mai cad răsunători…
I-atât de ud şi rece, pământ şi cer, că luna
Îşi leapădă nestoarsă cămaşa ei de nori.
(Vasile Voiculescu, Ploaie mare)
B. Uite, ploaia coase
Cerul de pământ
Cu fir de mătase
Răsucit de vânt.
Uite, iarba ţese
Pământul de nori.
M-am gândit adese –
Ori, adeseori:
De la voi se vede
Iarba ca o ploaie
Care curge verde
Peste cer şi-l moaie,
Iar ploaia o fi
Pe-a norilor cale
O iarbă mai gri
Sub tălpile tale.
Hai să facem schimb,
Să vezi şi tu cum e –
Tu îmi dai un nimb*,
Eu îţi dau un nume
Iar dacă ne-ntreabă
Care-or fi din două –
Ploaia-n nori e iarbă,
Iarba-n ceruri plouă;
De ne ispiteşte
Care-i adevărul –
Ploaia-n nouri creşte,
Iarba spală cerul.
*nimb=aură, semn de prestigiu.
(Ana Blandiana – Joc)
Scrie pe foaia de concurs răspunsul la următoarele cerinţe:
SUBIECTUL I – Lectura – 80 de puncte
a. Înţelegerea textului (16 puncte)
1. Transcrie şi numeşte câte o figură de stil diferită, din fiecare text. 4 puncte
2. Selectează şi explică, într-un text de 4-5 rânduri, o imagine artistică. 12 puncte
b. Scriere despre textul literar (25 de puncte)
Într-o compunere de 10-15 rânduri, prezintă particularităţile textului literar, utilizând,
pentru exemplificare, secvenţe din ambele texte propuse.
c. Scriere imaginativă (25 de puncte)
Alcătuieşte o compunere narativă de cel puţin 25 de rânduri, care să aibă următorul
început: Ploaia-n nouri creşte.
Pentru a obţine punctajul maxim, vei avea în vedere:
propunerea unui titlu sugestiv;
respectarea relaţiei dintre titlu şi conţinutul povestirii;
utilizarea naraţiunii şi a altor moduri de expunere;
includerea, pe lângă alte figuri de stil, a personificării şi a comparaţiei pe care le
vei sublinia.
REDACTARE (pentru ambele compuneri – b și c: 14 puncte)
Pentru a obţine punctajul maxim, vei avea în vedere următoarele repere: respectarea regulilor de
ortografie şi punctuaţie, aşezarea în pagină a textului, utilizarea unui stil adecvat tipului de
compunere indicat, respectarea limitei de spaţiu indicate.
SUBIECTUL al II-lea – Practica raţională şi funcţională a limbii (10 puncte)
1. Identifică, în cele două texte, câte două cuvinte care conţin diftongi diferiţi. 4 puncte
2. Construieşte familia lexicală a cuvântului pământ (patru termeni). 6 puncte
SUBIECTUL al III-lea – Elemente de construcţie a comunicării (20 de puncte)
1. Selectează, din fiecare fragment, câte două verbe la timpuri diferite şi construieşte
enunţuri în care verbele găsite să fie la alte timpuri. 8 puncte
2. Găseşte câte un sinonim pentru cuvintele următoare: s-alină, răsunători, îşi leapădă (din
primul text), răsucit, cale, spală (din al doilea text). 6 puncte
3. Identifică o propoziţie dezvoltată pe care apoi să o transformi într-o propoziţie simplă.
6 puncte

BAREM DE EVALUARE ŞI NOTARE
Se punctează oricare alte modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.
Nu se acordă fracţiuni de punct.
Se acordă 10 puncte din oficiu. Punctajul maxim este de 120 de puncte.
I. Lectura (80 de puncte)
a. Înţelegerea textului – 16 puncte
1. Selectarea a câte două figuri de stil diferite (4×0,50p); numirea corespunzătoare (4×0,50p) 4p.
2. Selectarea şi explicarea corectă şi nuanţată a imaginii artistice, respectând limita de spaţiu indicată.
(12 p/6 p/3p/0p).
b. Scriere despre textul literar (25 de puncte)
– Respectarea structurii specifice unei compuneri: 3p. (1p.+1p.+1p.).
– Identificarea particularităţilor textului literar (3 particularităţi): / identificarea a două
particularităţi/identificarea unei singure trăsături a textului literar/ răspuns eronat sau omiterea
răspunsului: 9p. (6p./3p./0p).
– Ilustrarea fiecărei caracteristici identificate cu exemple din cele două texte: 12p. (4p. + 4p.+4p.);
ilustrarea cu exemple dintr-un singur text: 6p.(2p.+2p.+2p.)
– Respectarea limitelor de spaţiu: 1p .
c. Scriere imaginativă (25 de puncte)
– Alegerea unui titlu sugestiv / alegerea unui titlu mai puţin inspirat sau banal / omiterea alegerii
unui titlu: 4p./ 2p./0p.
– Respectarea relaţiei dintre titlu şi conţinutul compunerii/ respectarea parţială a relaţiei dintre
titlu şi conţinut/ nerespectarea relaţiei dintre titlu şi conţinut: 6p./3p. /0p.
– Utilizarea adecvată a naraţiunii şi a altor moduri de expunere/ utilizarea mai puţin adecvată a
naraţiunii şi a altor moduri de expunere/ absenţa naraţiunii ca mod de expunere: 9p./6p./0p.
– Utilizarea adecvată a celor două figuri de stil şi evidenţierea lor/ includerea celor două figuri de
stil fără evidenţiere/ includerea unei figuri de stil şi evidenţierea ei/ neincluderea acestor figuri
de stil: 4p.(1p.+1p.+1p.+1p.)/2p. (1p.+1p.)/ 2p.(1p.+1p.)/ 0p.
– Folosirea în introducere a enunţului dat: 2p./0p.
Redactare ( pentru ambele compuneri –b şi c): 14puncte
– unitatea compoziţiei – 2p;
– registrul de comunicare, stilul şi vocabularul – 3p.;
– coerenţa textului – 2p.;
– ortografie – 3p. (0-1 greşeli-3p.; 2-3 greşeli – 2p.; 4 greşeli -1p.; peste 4 greşeli – 0p.);
– punctuaţia şi aşezarea în pagină – 2p.;
– creativitate şi originalitate – 2p.
II. Practica raţională şi funcţională a limbii (10puncte)
1. 4p. (1p.+1p.+1p.+1p.)
2. 6p. (4×1,5p.)
III. Elemente de construcţie a comunicării (20 de puncte)
1. 8p.(selectare: 4x1p; alcătuire corectă: 4x1p.)
2. 6p.(1p.+1p.+1p.+1p.+1p.+1p.)
3. 6p.(3p.+3p.)

5 păreri la “Clasa a V-a Vaslui 2013

  1. T. Alexandra

    SUBIECTUL I
    a.
    1.
    ”M-am gândit adese –
    Ori, adeseori” – Repetitia
    ” cămaşa ei de nori” – Epitet
    2.
    SUBIECTUL II
    1.
    ploaie -diftong
    miezul -diftong
    2.
    familia lexicala a cuvantului ‘pamant’ : pamantesc,pamantean,pamantos,pamantiu

    SUBIECTUL al III-lea
    2.
    s-alină – a se domoli
    rasunatori – zgomotosi
    isi leadada – isi arunca
    rasucit- invartit
    cale-drum
    spală-curata
    3.
    ”O ploaie şi un haos s-au aşternut pe lume!” – O ploaie si un haos s-au asternut !

    (Continuarea testului o voi posta maine )

    Răspunde
  2. ANDREI MOCA

    SUBIECTUL I
    1.,,ingerii bat in tobe de nori”-personificare;
    ,,picuri rasunatori”-epitet
    ,,ploaia coase cerul de pamant”-personificare
    ,,iarba ca o ploie”-comparatie;

    2. In versurile :.,, …Dumnezeu
    Cu fulgere isi scrie pe ceruri al sau nume”
    poetul foloseste imagini vizuale si auditive pentru a scoate in evidenta trasaturile caracteristice ale ploii,oferind expresivitate deosebita textului.
    3.Textul literar are un caracter fictional,prezinta o lume imaginara creata de autor,cu ajutorul imaginatiei.Autorul foloseste figuri de stil (personificari,comparatii,epitete,enumeratii,repetii) si imagini artistice(vizuale,auditive,olfactive,tactile si motorii) ,care trezesc emotii si sentimente cititorului.
    Orice opera literara este unica in ceea ce priveste modul original in care scriitorul foloseste mijloacele artistice pentru a transmite gandurile si sentimentele sale cititorilor.In primul text ploaia este personificata,Dumnezeu scrie cu fulgere pe cer,traznetul ,,rosteste cuvantul greu”.,iar luna isi alunga camasa de noei.
    In al doilea text,ploia coase cerul cu Pamantul,iarba tese Pamantul cu nori;repetitia ,,,,m-am gandit adesea ,ori adeseori” este folosita pentru a accentua ideea de permanenta;;comparatia ,,iarba ca o ploaie care curge verde-creaza un tablou fantastic al naturii dupa ploaie si invers ploaia este ca o iarba gri,de aceasta data,;acest joc de cuvinte intre iarba si ploaie confera originalitate si expresivitate poeziei.

    3.

    Ploaie de vara

    Norocul meu este ca am bunici la tara.E atat de frumos la tara!Aici mergem desculti,urcam dealul,ne jucam in vacante,face plaja.Ce bine!Aici observam ce se intampla in natura si multe lucruri ne impresioneaza.
    Mi-a ramas in minte un rasarit de soare,un amurg in care soarele parea insangerat,dar cel mai mult m-a impreionat o ploaie!
    Era dupa-amiaza si era atat de cald!Soarele prajea totul,nu era niciun nor pe cer cand,deodata multi nori negriciosi s_au adunat chiar deasupra casei,apoi s_a innegurat de parca era noapte.Se auzeau zgomote de credeai ca un convoi de tiruri au impanzit satul.Nu se mai auzea nimic apoi,din nou,bubuia cerul de parca aveai impresia ca se va despica si va cadea pe noi.Pomii se zvarcoleau ca serpii,iar frunzele cadeau ametite de cativa stropi mari si reci care incepusera sa cada.Florile se aplecau la pamant gratioase ca niste balerine,iar pasarile fugisera zgribulite in cotet.
    Ploaia s-a intetit.Cadea atat de multa apa de credeai ca in nori e un rau mare de tot.Balauri pe cer-fulgerele-luminau totul in cale.Ce lumini rosietice!Niciun trecator pe drum.Doar un catel prins de furtuna schelaia jalnic,speriat.Era din ce in ce mai intuneric.,iar tunetele te faceau sa crezi ca toate tobele din lume sunt intr-o orchestra aflata deasupra casei.
    S-au rarit stropii,s-a mai luminat.Nu a mai plouat.A iesiit curcubeul!

    Răspunde
  3. ANDREI M.

    SUBIECTUL II
    1. ploa-ie=diftong
    mie-zul=diftong
    2. pamant=Pamant(planeta); pamantean;pamantesc;pamantiu;pamantos;
    SUBIECTUL III
    1.Graul a crescut cat vezi cu ochii.
    Mama a spalat hainele murdare.

    2.
    s-alina=se potoli;se linisti;
    rasunatori=zgomotosi;
    isi leapada=isi arunca;isi azvarle;
    rasucit=intors;indoit;
    cale=drum;
    spala=curata;

    3. Ploaia -n nouri creste.-prop. dezv
    Ploaia creste.-proz. simpla;

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *