- Precizarea unei trăsături identificate în fragmentul dat 8 puncte
– precizarea oricărei trăsături a personajului – 2 puncte
– precizarea corectă a mijlocului de caracterizare – 2 puncte
– ilustrarea mijlocului de caracterizare cu o secvență – 2 puncte
– respectarea normelor de punctuație și a ortografiei (0 – 1 greșeli – 1 punct; 2 sau mai multe greșeli – 0 puncte) – 1 punct
– încadrarea în numărul de enunțuri indicat – 1 punct
- Prezentarea unui element de conținut comun celor două texte 10 puncte
– precizarea unui element de conținut comun – 2 puncte
– câte 2 puncte pentru prezentarea elementului de conținut comun din fiecare text (prezentare adecvată prin valorificarea unei secvențe relevante din fiecare text – 2 puncte; încercare de prezentare – 1 punct) – 2 x 2 punct = 4 puncte
– respectarea normelor de punctuație și a ortografiei (0 – 1 greșeli – 1 punct; 2 sau mai multe greșeli – 0 puncte) – 2 puncte
– încadrarea în numărul de cuvinte indicat – 2 puncte
- Motivarea răspunsului la întrebarea dată 10 puncte
– menționarea răspunsului la întrebarea dată – 1 punct
– motivarea răspunsului menționat (motivare adecvată – 2 punct; încercare de motivare – 1 puncte) – 2 puncte
– valorificarea textului indicat (valorificare adecvată, cu sau fără citarea unei secvențe – 4 puncte; încercare de valorificare – 2 punct; lipsa valorificării – 0 puncte) – 4 puncte
– respectarea normelor de punctuație și a ortografiei (0 – 1 greșeli – 2 puncte; 2 -3 greseli 1 punct; 4 sau mai multe greseli- 0 puncte) – 2 puncte
– încadrarea în numărul de cuvinte indicat – 1 punct
- Asocierea fragmentului din „Idolul ;i Ion Anapoda” de G.M. Zamfirescu cu un text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prin prezentarea unei valori morale/culturale comune (de exemplu: respectul/educația etc.) 12 puncte
− identificarea unei valori în textul dat – 2 puncte
− precizarea unui text literar asociat textului indicat, menționând titlul și autorul – 2 puncte
− câte 2 puncte pentru prezentarea valorii identificate, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text (prezentare adecvată – 2 puncte; încercare de prezentare – 1 punct) – 2 x 2 punct = 4 puncte
− respectarea normelor de punctuație și a ortografiei (0 – 1 greșeli – 2 puncte; 2-3 greseli 1 punct) – 2 puncte
− încadrarea în numărul de cuvinte indicat – 2 puncte
SUBIECTUL AL II-LEA (40 de puncte)
Conținutul caracterizării – 24 puncte
− câte 2 puncte pentru precizarea oricăror două date de identificare a personajului (nume, vârstă, ocupație, origine, portret fizic etc.
2 x 2 punct = 4 puncte
− câte 2 punct pentru numirea oricăror două trăsături morale ale personajului (de exemplu: erudit, exigent, sobru, distant etc.) 2 x 2 punct = 4 puncte
- − câte 4 puncte pentru ilustrarea oricăror două mijloace de caracterizare diferite, prin câte o secvență comentată (de exemplu: caracterizare indirectă, prin fapte, nume, relația cu elevii etc.) 2 x 4 puncte = 8 puncte câte 2 puncte pentru numirea mijlocului de caracterizare – 2 x 2 puncte = 4 puncte
- − corelarea unei valori personale cu una dintre valorile personajului 4 puncte identificarea unei valori – 2 puncte
- corelarea valorii – 2 puncte
Redactare
– marcarea corectă a paragrafelor 2 puncte
– coerența textului: în totalitate – 2 puncte; parțial – 1 punct 2 puncte
– proprietatea termenilor folosiți: în totalitate – 2 puncte; parțial – 1 punct 2 puncte
– corectitudinea gramaticală: în totalitate – 3 puncte; parțial – 1 punct 3 puncte
– claritatea exprimării ideilor: în totalitate – 3 puncte; parțial – 1 punct 3 puncte
– ortografia: 0 – 1 greșeli – 2 puncte; 2 sau mai multe greșeli – 1 punct 2 puncte
– respectarea normelor de punctuație: 0 – 2 greșeli – 2 puncte; 3 sau mai multe greșeli – 0 puncte 2 puncte
– lizibilitatea 2 puncte
Of: 20 p