Clasa a V-a- Bacău 2015

OLIMPIADA DE LIMBĂ, COMUNICARE ŞI LITERATURĂ ROMÂNĂ
Etapa locală, 15 februarie 2015, Bacău

clasa a V-A

Toate subiectele sunt obligatorii. Timp de lucru: 3 ore Se acordă 10 puncte din oficiu. Total: 120 de puncte.
Citește cu atenție următoarele texte și răspunde corect tuturor cerințelor formulate :
A.”În grădina mea, șirete, Piersicile-s violete, Iar prunele, și mai și, S-au făcut portocalii. Cățărati cu mult dichis, Strugurii cresc în cais;
Castravetii, cum să spun,
Au pornit să urce-n prun;
Pe-o tulpină de mărar
Se roșește-un gogoșar.
………………………
Uite că-n grădina mea
Face oricine ce vrea.”
(Ana Blandiana, Face oricine ce vrea)

B. „Dacă privești la echinox* într-un strop

De rouă și spui “ EIZEOP” ,

Poți schimba lucrurile mici în lucruri mari

Așa cum cresc nopțile-n calendar.

Dar cele mari se pot face mici? “

Desigur.” încuviință una din furnici.

Șoriceii binecrescuți stau alături de elefanții roz cu fundițe albe-n cozi,

leii devin atât de mărunți încât se zbenguie printre bănuți , pasărea colibri….e cât un armăsar
(de unde atâta nectar?),
girafa nu mai poate ajunge-vai!-
nici până-n vârful unui pai,
balena e-atât de mică încât pare-o gingirică* în schimb hamsia * sparge cutia, sparge bucătăria, sparge apartamentul, sparge blocul… și-o ia din locul!”
(Grete Tartler, Cuvântul fermecat)
echinocțiu(s.n.)- fiecare din cele două momente ale anului , când ziua este egală cu noaptea;
gingirica(s.f.)- mic peste marin ;
hamsie(s.f.)- mic pește marin de culoare argintie.

SUBIECTUL I – 80 de puncte

a. Înțelegerea textului (16 puncte)
1. Explică, în două-trei enunțuri, semnificația unuia dintre titlurile celor două texte- suport, la alegere.(8 puncte)
2. Transcrie, din cele două texte-suport, două figuri de stil diferite, precizând felul lor. (8 puncte)

b. Scrierea despre textul literar (25 de puncte)
Prezintă, în 10-15 rânduri, aspectele care definesc jocul imaginației în cele două texte.

c. Scrierea imaginativă (25 de puncte)
Redactează o compunere narativă, de 20-25 de rânduri, în care să prezinți o posibilă aventură în universul celui de-al doilea text.
Pentru a obține punctajul maxim, vei avea în vedere următoarele repere:
– respectarea relației dintre cerință și conținut;
– respectarea convențiilor specifice unei compuneri;
– prezentarea convingătoare și originală a ideilor;
– utilizarea unui limbaj expresiv.
Redactare pentru răspunsurile de la punctele b. și c. – 14 puncte: unitatea compoziției- 2p; registrul de comunicare, stilul, vocabularul- 3p; coerența textului- 2p; ortografie- 3p;(0-1 greșeli- 3p; 2-3greșeli- 2p; 4 greșeli- 1p; peste 4 greșeli- 0p); punctuația și așezarea în pagină -2p; creativitate și originalitate- 2p

SUBIECTUL al II-lea – 10 puncte
Practica rațională și funcțională a limbii
1. Selectează, din primul text, două structuri care dezvăluie trăsăturile fructelor și legumelor.
2. Construiește un dialog (opt-zece replici) între o piersică violetă și un elefant roz.
SUBIECTUL al III-lea – 20 de puncte
1. Selectează, din primul text, două cuvinte care conțin diftongi și două în care descoperi hiat.(4 puncte)
2. Scrie un sinonim potrivit pentru sensul din text al următoarelor cuvinte : să schimbi, încuviința, strop, mărunți.(4 puncte)
3. Precizează câte litere și câte sunete conțin cuvintele: mici, girafă. (4 puncte)
4. Descoperă, în cel de-al doilea text, patru cuvinte care să aibă sens și citite de la dreapta la stânga. (8 puncte)
Lucrează cu atenţie! Nu te grăbi! Reciteşte-ţi lucrarea! Tu poţi fi cel mai bun ! MULT SUCCES !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *