- O trăsătură morală a … care reiese din fragmentul dat este… (SUBSTANTIV!), deoarece personajul … .
O secvență care ilustrează această trăsătură este: ”….” ( NU EXAGERA CU CITATUL- UNUL –CEL MULT DOUĂ RÂNDURI)
Mijlocul de caracterizare folosit este cel indirect. ( foarte rar direct)
- O temă comună a celor două texte este … ( SUBSTANTIV) ( DOAR OPȚIONAL: , oglindită în descrierea unui…../ unei…/ unor… ) . ( Sau- CITEȘTE CERINȚA!- : O legătură care se poate stabili la nivelul conținutului între cele două texte este faptul că ambele se referă la … )
În textul 1, tema comună (Sau- CITEȘTE CERINȚA: În textul 1, această legătură) se observă în secvența in care…
În textul 2 se scoate în evidență faptul că…
Așadar, tema comună a celor două texte este … . (CITEȘTE CERINȚA: Așadar, legătura de conținut a celor două texte este descrierea …)
- Eu cred că … ( CITEȘTE CERINȚA ȘI COPIAZĂ!).
Cred aceasta deoarece…
În textul unu/ ( CITEȘTE CERINȚA! – În textul 2…) se arată faptul că…/ modul cum… .
Aceasta argumentează faptul că este important ca … ( FĂ LEGĂTURA CU PĂREREA DE LA CARE AI PLECAT! )
Așadar, …. ( reformulează opinia)
- Textul unu ( CITEȘTE CERINȚA- Textul doi) poate fi asociat cu… ( ”TITLUL” de … AUTORUL COMPLET ȘI CORECT ! ).
O valoare culturală comună ( SAU VEZI CE SE POTRIVEȘTE MAI BINE/ O valoare morală comună) este … (valori culturale: educația/rolul familiei în societate /pacea/ credința, etc ) ( valori morale: curajul/ perseverența/bunătatea/iubirea pentru copii, pentru părinți, pentru prieteni/cinstea/respectul față de ceilalți/ sinceritatea, etc) / SAU- CITEȘTE CERINȚA!- O temă comună a celor două texte este … .
În textul ”….” se prezintă importanța ….( scrie valoarea!) în secvența in care… .( CITEȘTE CERINȚA și redă pe scurt o secvență cu un detaliu concret ).
În cartea ”…..” se evidențiază rolul … ( rescrie valoarea!) în episodul în care … .
Astfel, valoarea comună/ (CITEȘTE CERINȚA!-tema comună) a celor două texte este … .
sau -dacă cere personaj
- Textul unu ( CITEȘTE CERINȚA- Textul doi) poate fi asociat cu… ( ”TITLUL” de … AUTORUL COMPLET ȘI CORECT ! ).
Personajul …… din textul dat se aseamănă cu …….. din cartea……. deoarece ambele/ ambii sunt……. ( curajoși, perseverenți, buni prieteni, ) / sau deoarece ambele/ ambii iubesc……. ( lectura/ își iubesc părinții/ familia/ prietenii/ natura, etc)
În textul ”….” reiese că personajul …….. este………..din secvența in care… .( CITEȘTE CERINȚA și redă pe scurt o secvență cu un detaliu concret ).
Personajul își dovedește …….. ( curajul/perseverența / iubirea pentru familie/prieteni) în episodul în care … .
Astfel, cele două personaje au în comun …… .