EN Model Rezolvare ex 6, 7, 8, 9

 

  1. O trăsătură morală a … care reiese din fragmentul dat este… (SUBSTANTIV!), deoarece personajul … .

O secvență care ilustrează această trăsătură este: ”….” ( NU EXAGERA CU CITATUL- UNUL –CEL MULT DOUĂ RÂNDURI)

Mijlocul de caracterizare folosit este cel indirect.  ( foarte rar direct)

  1. O temă comună a celor două texte este … ( SUBSTANTIV) ( DOAR OPȚIONAL: , oglindită în descrierea unui…../ unei…/ unor… ) . ( Sau- CITEȘTE CERINȚA!- : O legătură care se poate stabili la nivelul conținutului între cele două texte este faptul că ambele se referă la … )

În textul 1, tema comună (Sau- CITEȘTE CERINȚA:  În textul 1, această legătură) se observă în secvența in care…

În textul 2 se scoate în evidență faptul că…

Așadar, tema comună a celor două texte este … . (CITEȘTE CERINȚA: Așadar, legătura de conținut a celor două texte este descrierea …)

  1. Eu cred că … ( CITEȘTE CERINȚA ȘI COPIAZĂ!).

Cred aceasta deoarece…

În textul unu/ ( CITEȘTE CERINȚA! – În textul 2…) se arată faptul că…/ modul cum… .

Aceasta argumentează faptul că este important ca … ( FĂ LEGĂTURA CU PĂREREA DE LA CARE AI PLECAT! )

Așadar, …. ( reformulează opinia)

  1. Textul unu ( CITEȘTE CERINȚA- Textul doi) poate fi asociat cu… ( ”TITLUL” de … AUTORUL COMPLET ȘI CORECT ! ).

O valoare culturală comună ( SAU VEZI CE SE POTRIVEȘTE MAI BINE/ O valoare morală comună) este …  (valori culturale:  educația/rolul familiei în societate /pacea/ credința, etc ) ( valori morale: curajul/ perseverența/bunătatea/iubirea pentru copii, pentru părinți, pentru prieteni/cinstea/respectul față de ceilalți/ sinceritatea, etc)  / SAU- CITEȘTE CERINȚA!- O temă comună a celor două texte este  … .

În textul ”….”  se prezintă importanța ….( scrie valoarea!) în secvența in care… .( CITEȘTE CERINȚA și redă pe scurt o secvență cu un detaliu concret ).

În cartea ”…..” se evidențiază  rolul  … ( rescrie valoarea!) în episodul în care … .

Astfel, valoarea comună/ (CITEȘTE CERINȚA!-tema comună)  a celor două texte este … .

 

sau -dacă cere personaj

  1. Textul unu ( CITEȘTE CERINȚA- Textul doi) poate fi asociat cu… ( ”TITLUL” de … AUTORUL COMPLET ȘI CORECT ! ).

Personajul   …… din textul dat  se aseamănă cu …….. din cartea……. deoarece ambele/ ambii sunt……. ( curajoși, perseverenți, buni prieteni, ) / sau deoarece ambele/ ambii iubesc……. ( lectura/ își iubesc părinții/ familia/ prietenii/ natura, etc)

În textul ”….”    reiese că personajul ……..   este………..din secvența in care… .( CITEȘTE CERINȚA și redă pe scurt o secvență cu un detaliu concret ).

Personajul  își dovedește …….. ( curajul/perseverența / iubirea pentru familie/prieteni)  în episodul în care … .

Astfel, cele două personaje au în comun    …… .