Clasa a V-a Hunedoara 2015

OLIMPIADA DE LIMBĂ, COMUNICARE ŞI LITERATURĂ ROMÂNĂ
Clasa a V-a
Etapa locală, 17 ianuarie 2015

Toate subiectele sunt obligatorii. Timpul de lucru este de 3 ore. Se acordă 10 puncte din oficiu. Total: 120 de puncte
Citeşte cu atenţie cele două texte şi răspunde corect tuturor cerinţelor formulate:
A.
„M-am făcut luntre şi punte şi v-am dus de la mare la munte. Mă gândisem să vă las la Bucureşti şi să v-aduc munţii acolo, într-o traistă de poveşti. Dar când să-i fac frumos ghem, munţii n-au vrut să încapă în tren. Au zis că ei nu se mişcă din aşezarea lor străveche, numai fiindcă sunteţi voi nişte leneşi fără pereche. Acum uitaţi-vă: toţi sunt făcuţi din piatră (care e un fel de prefabricată). Nu ştiu când au crescut aceşti ştrengari, că omenirea când a venit i-a găsit mari. Se opriseră ca nişte elefanţi în zare, cu tot cerul în spinare. Bine că nu le vine în cap să plece acum mai departe, că n-am avea unde să ne dăm la o parte…
Sub pietre sunt cărbuni, cu care desenează locomotivele aburi pufoşi. Au fier, var, sare, dar ce n-au? Chiar şi lupi care fac „hauhau”. Ca să nu mai vorbesc de ape minerale şi alte izvoare: cu ele munţii se spală pe picioare. Da, da, nu mai sunt alţii care să le semene. Uite, ne fac semn să intrăm în ei ca-n cetatea lui Cremene.”
(Marin Sorescu, Muntele cel hodoronc-tronc)
B.
„Fiindcă ai fost cuminte, mă ţiu de cuvânt şi-ţi povestesc cum era pădurea în care mă jucam eu toată ziua de vară, când eram mic.
Tu ştii ce este o pădure. Mergi între copaci, în sus şi în jos, înainte şi înapoi, la stânga şi la dreapta şi pretutindeni numai între copaci, şi copacii sunt înfipţi în pământ, de rădăcini. Tot aşa era şi pădurea mea, cu deosebire că, în loc să fie lipiţi de pământ, copacii umblau de colo până colo, neţinuţi de nimic. Câteodată, când treceam prin pădure, era acolo toată, şi până să mă întorc nu mai era deloc, şi a doua zi iar venea îndărăt.
Nu ştiu cum s-a întâmplat că pădurea asta fără pereche a fost zămislită* mişcătoare. Poate că din pricina multor copii câţi erau în satele care încingeau codrul de jur împrejur, copacii au luat ceva din zburdălnicia lor şi au rămas nebunatici şi copilăroşi.”
(Tudor Arghezi, Pădurea copiilor)
a fost zămislită* – a fost creată.
SUBIECTUL I – Lectura – 80 de puncte
a. Înţelegerea textului (16 puncte)
1. Transcrie două figuri de stil diferite, câte una din fiecare text-suport, precizând felul lor.
6 puncte
2. Explică, în 6-8 rânduri, semnificaţia secvenţei selectate din primul text: Nu ştiu când au crescut aceşti ştrengari, că omenirea când a venit i-a găsit mari. 10 puncte
b. Scriere despre textul literar (25 de puncte)
Scrie o compunere de 15-20 de rânduri, în care să prezinţi muntele şi pădurea, aşa cum sunt ilustrate artistic în textele citate.
c. Scriere imaginativă (25 de puncte)
Realizează o compunere narativă de 20-25 de rânduri, în care să-ţi imaginezi că ai răspuns invitaţiei munţilor de a pătrunde în cetatea lui Cremene, alături de alţi doi prieteni de-ai tăi, reali sau personaje ale poveştilor preferate.
Pentru a obţine punctajul maxim, vei respecta următoarele repere: propunerea unui titlu sugestiv; îmbinarea adecvată a naraţiunii cu dialogul; integrarea a două trăsături fizice şi a două trăsături morale ale unui personaj; utilizarea a două figuri de stil diferite pe care le vei sublinia; originalitatea în prezentarea conţinutului de idei al compunerii; încadrarea în limita de spaţiu indicată.
REDACTARE (pentru ambele compuneri – b şi c – 14 puncte) – respectarea regulilor de ortografie şi de punctuaţie, aşezarea în pagină a textului, utilizarea unui stil adecvat fiecărui tip de compunere.

SUBIECTUL al II-lea – Practica raţională şi funcţională a limbii – 10 puncte
Scrie un text de 8-12 rânduri, în care să-ţi exprimi opinia despre jocurile copilăriei, valorificând experienţa ta de viaţă.
SUBIECTUL al III-lea – Elemente de construcţie a comunicării – 20 de puncte
1. Transcrie câte un derivat din fiecare fragment citat; precizează cuvintele lor de bază.
4 puncte
2. Scrie un sinonim pentru cuvântul ştrengari (din textul A) şi un antonim pentru cuvântul îndărăt (din textul B). 4 puncte
3. Extrage, din textele-suport, un cuvânt care conţine vocale în hiat (din textul A) şi două cuvinte care conţin diftongi diferiţi (din textul B). 6 puncte
4. Selectează, din oricare dintre textele citate, trei verbe la moduri personale diferite; precizează aceste moduri. 6 puncte

 

BAREM DE CORECTARE
SUBIECTUL I – Lectura (80 de puncte)
a. Înţelegerea textului (16 puncte)
1. Se acordă 3p pentru fiecare figură de stil – 2x3p=6p;
2. Explicarea convingătoare, nuanţată a semnificaţiei, cu raportare la fragmentul dat şi respectarea numărului de rânduri – 10p.;/ explicarea parţială – 6p.;/ simplă încercare de explicare – 3p.
b. Scriere despre textul literar (25 de puncte)
Se punctează următoarele aspecte: organizarea ideilor în scris (text bine organizat, coerent, cu echilibru între cele trei componente) – 6p./ 3p. prezentarea nuanţată a muntelui şi a pădurii, cu referire la coordonatele spaţio-temporale, figuri de stil şi procedee artistice, imagini artistice şi utilizarea unor secvenţe potrivite din ambele texte-suport – 12p./ 8p/ 4p. originalitate în valorificarea informaţiei (prezentarea ideilor în relaţie cu textul; abilitatea de a formula judecăţi de valoare şi capacitatea de interpretare critică) – 6p./ 3p. respectarea numărului de rânduri solicitate – 1p.
c. Scriere imaginativă (25 de puncte) propunerea unui titlu sugestiv – 4p; îmbinarea adecvată a naraţiunii cu dialogul – 3p+3p=6p; integrarea a două trăsături fizice şi a două trăsături morale ale unui personaj – 4p; utilizarea a două figuri de stil diferite – 2x2p= 4p; originalitatea în prezentarea conţinutului de idei – 6p/ 3p; încadrarea în limita de spaţiu indicată – 1p.
Redactare (pentru compunerile de la b şi c – 14 puncte)
Unitatea compoziţiei – 2p; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul – 3p; coerenţa textului – 2p; ortografia – 3p (0-1 greşeli – 3p; 2-3 greşeli – 2p; 4 greşeli – 1p; mai mult de 5 greşeli – 0p); punctuaţia – 3p (0-1 greşeli – 3p; 2-3 greşeli – 2p; 4 greşeli – 1p; mai mult de 5 greşeli – 0p); aşezarea în pagină – 1p.
SUBIECTUL al II-lea – Practica raţională şi funcţională a limbii – 10 puncte
Formularea adecvată şi nuanţată a unei opinii despre jocurile copilăriei şi susţinerea acesteia cu argumente potrivite; în funcţie de calitatea textului creat, se pot acorda 10p/ 7p/ 3p.
SUBIECTUL al III-lea – Elemente de construcţie a comunicării (20 de puncte)
1. Transcrierea corectă a derivatelor – 2x1p=2p; precizarea corectă a cuvintelor de bază – 2x1p=2p;
2. Menţionarea corectă a sinonimului şi antonimului – 2x2p=4p;
3. Extragerea corectă a cuvintelor – 3x2p=6p;
4. Selectarea corectă a verbelor şi numirea modurilor – 3x2p=6p.
Nu se acordă fracţiuni de punct!
Se acordă 10 puncte din oficiu.
Total: 120 de puncte.

2 păreri la “Clasa a V-a Hunedoara 2015

  1. T. Alexandra

    SUBIECTUL I
    a.
    1.
    ” Se opriseră ca nişte elefanţi în zare” – Este comparatia muntilor cu elefantii.
    ”pădurea asta fără pereche a fost zămislită* mişcătoare ” – Prin acest epitet autorul vrea sa ne zica ca padurea este miscatoare .
    2.
    Prin secventa ” Nu ştiu când au crescut aceşti ştrengari , că omenirea când a venit i-a găsit mari. ” autorul vrea sa zica ca o parte din muntii s-au foramat inca dinaintea omenirii . Oamenii sunt fascinati de frumusetea si maretia muntilor .
    b.
    Muntii au fier , var , sare , carbuni, dar chiar si rauri si izvoare . Acestia reprezinta un loc stravechi in care se adapostesc diferite animale . Au multe paduri bogate care iti aduc o bucurie cand le vezi .
    c.
    Aventurile din cetatea lui Cremene
    Intr-o zi de vara , ne facusem curajul de a ne aventura prin cetatea lui Cremene . Eram doar eu , Amalia si Diana , dar faptul ca nu eram multe nu oprea dorinta mea de a vizita locurile. Nu pot sa spun ca eram cea mai buna echipa , a fost greu sa le conving sa ma insoteasca , iar acum , eu am ramas responsabila de tot ce se va intampla in timpul excursiei .
    Odata ajunse acolo , incepusem sa cercetam zona . Gasisem intrarea intr-o pestera . Eu , mai curajoasa de fel , propusem sa intram si sa exploram pestera . Prima data am fost refuzata , deoarece , adevarul este ca , daca stau mai bine sa ma gandesc , nici nu a fost o idee prea buna , dar macar a fost interesant . Pana la urma le convinsesem sa intre .
    Dupa ce-am ajuns acolo , vazusem niste lilieci micuti si slabi care veneau amenintator spre noi . Ne speriasem putin , dar dupa ne-am dat seama ca nu vroiau sa ne faca rau . Continuam sa ne afundam in intunericul pesterii . Cu cat inaintam mai mult , cu atat lumina era din ce in ce mai slaba , si teama mai mare de a continua . Se auzise un zgomot puternic . Ne opriseram . Incepusem sa regret ca am intrat .Ama era mai fricoasa pana la excursia asta asa ca , spuse :
    – Poate nu mai scapam de aici … Ce ne facem!? Nici nu mi-am scris testamentul…Incep sa-l scriu acum…Las toate pisicile mele bunicii mele…
    – Hei ! Nu gandi asa ! O sa fim bine , promit asta . Numai , stati nemiscate , daca e o creatura acolo , nu o sa ne observe daca nu ne miscam .
    Asteptasem zece minute , dupa imi facusem eu curaj sa verific . Cei care facusera zgomot erau insasi liliecii de mai devreme .
    In timp ce ne intorceam , se terminasera bateriile de la lanterne . Deodata , iesirea din pestera se transformase intr-un joc de-a baba oarba . Vreo treizeci de minute ne chinuisem sa iesim , dar pana la urma , am reusit .

    SUBIECTUL al II-lea
    Jocurile copilariei sunt unele dintre cele mai importante lucruri din viata unui om . Acestea vor creea imaginatia sa ( alaturi de lectura ) si , cu cat jocurile sunt mai inventive , vor face persoana adulta sa se gandeasca cu dor , drag si nostalgie la anii copilariei .
    Nu voi putea uita cum ma jucam cu strabunica de-a v-ati ascunselea prin casa . Ne jucam ore intregi , si , niciodata nu ma gasea , sau asa credeam eu . Inca imi amintesc cand chiar nu ma gasise , si se speriase . Crezuse ca ma pierduse . Dar , pentru mine era doar o alta victorie la joc , credeam ca niciodata nu ma gasea ,si ca asa era de fiecare data cand ne jucam . Dar , chiar si daca o speriasem rau , tot nu ma certase .
    SUBIECTUL al III-lea
    1.
    ”prefabricată” – format prin derivare cu prefixul ”pre-” de la cuvantul de baza ”fabricata ”
    ”neţinuţi” – format prin derivare cu prefixul ”ne- ” de la cuvantul de baza ”tinuti ”
    2.
    ştrengari – neastamparati
    îndărăt – inainte
    3.
    fiindcă –- hiat
    ţiu –- diftong
    treceam –-diftong
    4.
    au luat – indicativ
    uitaţi-vă-imperativ
    să fie – conjunctiv

    Răspunde
  2. Ionela B.

    Îmi plac f mult compunerile;

    Evită: să zică că
    să faci compunerea de la b de mai puţine rânduri-se specifică 10-15
    MAI MULT CA PERFECTUL ÎN COMPUNERI- înlocuieşte-l cu perfectul compus: le convinsesem-le-am convins,etc
    cuvântul de bază este verbul la infinitiv- a ţine;
    evită identificarea diftongului asociat cu grupurile de litere-ce, ci, ge…; acolo vocala e, treceam, NU SE AUDE, nu ai diftong;

    OK. BINE. Succes în continuare!

    Răspunde

Dă-i un răspuns lui Ionela B. Anulează răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *